Je bent toe aan een nieuwe uitdaging en je gaat op zoek naar een leuke baan, of wordt benaderd door een recruiter. In de huidige arbeidsmarkt is het vinden van een passende vacature geen uitdaging meer, maar het daadwerkelijk krijgen van de baan is een ander verhaal. Hoe zorg je ervoor dat je een goede eerste indruk maakt en als een prettige gesprekspartner wordt ervaren?
Een goed begin is het halve werk. Zorg dat je je voorbereidt
Voordat je het sollicitatiegesprek aangaat is het belangrijk dat je voldoende weet over de organisatie en de gesprekspartners. Wat is hun achtergrond? Zijn er aanknopingspunten te vinden met je eigen achtergrond? Bijvoorbeeld, hebben jullie allebei een achtergrond bij een Big4 kantoor? Durf vragen te stellen als ‘wat maakt het bedrijf aantrekkelijk om voor te werken’ of ‘waarom heb jij de stap gemaakt’.
Lees je goed in met welke organisatie je te maken hebt. Je kan bijvoorbeeld het jaarverslag lezen, dat geeft een goed beeld van de resultaten van de afgelopen jaren, maar ook de trends en ontwikkelingen voor de komende jaren. Bekijk de website en verdiep je verder in de sector van de organisatie. Welke ontwikkelingen zijn er? Hoe speelt het bedrijf hierop in? Hoelang blijven de medewerkers gemiddeld voor de organisatie werken? Deze informatie is niet altijd voorhanden, dus stel vooral dit soort vragen tijdens het sollicitatiegesprek.
Zorg ervoor dat je een goed beeld krijgt van de vacature
Naast de standaardvragen over hoe je werkdag eruit ziet, wie je toekomstige collega’s zijn en wat de doorgroeimogelijkheden zijn, kun je ook andere vragen stellen om meer de diepte in te gaan.
Het sollicitatiegesprek is het moment om een goed beeld te krijgen van de rol. Stel vragen over het ontstaan van de vacature; is het een nieuwe rol of vervang je iemand? Indien je iemand vervangt, wat is de reden dat je voorganger is vertrokken?
Probeer een goed beeld te krijgen over de belangrijkste taken van de functie. In een vacatureomschrijving staat vaak een waslijst aan taken en verantwoordelijkheden, maar wat is nu echt de essentie van de rol en hoe past dit binnen de kaders van de organisatie? Zijn er wellicht nog punten die niet in de vacatureomschrijving staan, maar die wel in de toekomst een rol kunnen gaan spelen? Denk bijvoorbeeld aan een implementatie van een ERP-pakket of het koppelen van een nieuwe administratie.
Sluit het sollicitatiegesprek af met enkele controlevragen
Wanneer alle inhoudelijke zaken besproken zijn komt er aan het einde van het gesprek nog een mogelijkheid om te controleren hoe de gesprekspartners jou hebben ervaren. Stel de vraag of je gesprekspartners een goed beeld van je hebben en of zij denken dat jij geschikt bent voor de vacature. Mochten er twijfels zijn, dan is dit jouw moment om deze weg te nemen.
Vergeet niet te vragen wat het vervolg is van het gesprek. Komt er nog een tweede gesprek of is er misschien een assessment? En misschien wel het allerbelangrijkste; mocht je het zelf zien zitten, laat dan vooral zelf ook merken dat je enthousiast bent over de organisatie en de vacature. Uiteindelijk is de grootste succesfactor van een gesprek toch vaak de persoonlijke klik.