Na de Millennials maakt alweer een nieuwe generatie haar opwachting op de werkvloer: Generatie Z. Wie is deze generatie, wat beweegt hen en waarom is het goed om te begrijpen wat ze belangrijk vinden in een baan en werkgever? In deze blog geven we belangrijke inzichten en tips, waarmee je een prettige samenwerking aangaat met Generatie Z.
Wie is Generatie Z?
Generatie Z is geboren tussen 1996-2015 (7-26 jaar in 2022). In Nederland bestaat deze groep uit 3,3 miljoen mensen. Ze zijn opgegroeid in een geglobaliseerde wereld, waar verschillende culturen samenleven en de digitale mogelijkheden praktisch oneindig zijn. Ze zijn IT-savy en worden ook wel de I-generatie genoemd. In vergelijking met vorige generaties zijn ze meer thuis en speelt hun sociale leven zich voor een groot deel digitaal af.
Belangrijkste kenmerken van Generatie Z:
- Ondernemend
- Technologisch ontwikkeld
- Competitief ingesteld
- Staat open voor verandering
- Vindt diversiteit vanzelfsprekend
- Politiek geïnteresseerd
Valkuilen van Generatie Z:
- Afhankelijk
- Onzeker
- Snel verveeld
Hoe bereik en bind je Generatie Z?
Om deze generatie effectief te bereiken is het belangrijk om je als werkgever actief te profileren op de social media platformen waar ze regelmatig te vinden zijn. Denk aan Instagram, Snapchat, TikTok en Youtube. Deze kanalen bieden de mogelijkheid om de interactie met ze aan te gaan en dat biedt kansen om (toekomstig) talent aan je te binden.
Het online bereiken van Generatie Z lijkt vrij simpel, maar hoe zorg je voor een echte connectie? Generatie Z is vrij kritisch en heeft snel door als iets niet oprecht is. Wees daarom altijd eerlijk en transparant in de uitingen en houd het persoonlijk door bijvoorbeeld echte verhalen van eigen medewerkers te delen.
Wat vindt Generatie Z belangrijk in een baan/werkgever?
Een duidelijke trend is dat steeds meer jonge werkzoekenden kiezen voor sociaal maatschappelijke bedrijven, i.p.v. de grote commerciële organisaties. Hoe gaat het bedrijf om met maatschappelijke kwesties, zoals diversiteit? Hoe kijken ze aan tegen duurzaamheid? Generatie Z zal te maken krijgen met de grootste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en klimaatverandering. Ze vinden het belangrijk om een actieve bijdrage te kunnen leveren en het is dan ook niet vreemd dat ze steeds vaker kiezen voor een werkgever die dit hoog in het vaandel heeft staan.
Authenticiteit en flexibiliteit
Hoewel het op individueel niveau kan afwijken, kunnen we concluderen dat Generatie Z op zoek is naar een flexibele werkgever, met weinig tot geen hiërarchie, waar ze zich snel kunnen ontwikkelen en zichzelf mogen zijn. De pandemie heeft er (mede) voor gezorgd dat hybride werken voor de nieuwe generatie de norm is geworden, maar lang niet alle organisaties hebben deze nieuwe manier van werken omarmd. Het is dan ook niet gek dat deze generatie relatief vroeg de stap naar ondernemerschap maakt, waardoor ze flexibel zijn en zelf kunnen bepalen welke opdrachten ze wanneer willen doen.